Forum www.citroenxx.fora.pl Strona Główna

 opis

Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Wojtek




Dołączył: 04 Sty 2008
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 18:27, 15 Sty 2008    Temat postu: opis

Citroën BX - samochód osobowy klasy średniej produkowany przez firmę Citroën w latach 1982 - 1994.



Opis

Wersje nadwoziowe obejmowały pięciodrzwiowego hatchbacka (Berline) i kombi (Break lub Evasion). Przez 14 lat produkcji powstało 2 315 739 tych aut. Nadwozie zapewniało komfort podróży dla 4 osób, mimo że auto rejestrowano jako pięcioosobowe. Bezpośrednio na komfort wpływało zastosowane zawieszenie hydropneumatyczne pierwszej generacji, odziedziczone z modelu GS/GSA i CX. Nadwozie auta wykonano w dużej części z kompozytów (m.in. pokrywa silnika w wielu wersjach, tylna klapa bagażnika w każdej wersji, poszycie tylnych słupków wersji Berline), samo zaś puste nadwozie waży około 250 kg. Citroën BX to jedno z niewielu aut koncernu PSA o wysoce modułowej konstrukcji. Taka budowa obniża koszt produkcji wielu różnych wariantów wyposażeniowych. Po faceliftingu przeprowadzonym w 1986 auto zwracało uwagę niezwykle starannym zabezpieczeniem antykorozyjnym (wszystkie blachy dwustronnie cynkowane, całe podwozie powlekane PVC), dzięki czemu trudno było znaleźć 10-12 letnie egzemplarze z ogniskami korozji (pod warunkiem że auto nie było powypadkowe).

Napęd i układ przeniesienia napędu

W Citroënie BX montowano rzędowe, czterocylindrowe, silniki czterosuwowe, OHC:

Benzynowe o pojemnościach:

* 1124 cm3, 8v, 40-42kW (rzadko spotykane), typu X oraz TU
* 1380 cm3, 8v, 45-59kW, typu X oraz TU
* 1580 cm3, 8v, 53-76kW, typu XU
* 1905 cm3, 8v lub 16v, 70-116kW, typu XU

Silniki wysokoprężne i turbodoładowane typu XUD o pojemnościach:

* 1769 cm3, 8v, wolnossący 44kW, turbodoładowany 66kW
* 1905 cm3, 8v, 47-51kW

Silniki benzynowe są wyposażone w następujące warianty systemów zasilania:

* Gaźnikowy - Solex, Weber.
* Wtrysk jednopunktowy (SPI).

Jednostki napędowe są zamontowane z przodu pojazdu, poprzecznie do jego osi i napędzają koła przednie - z wyjątkiem modelu BX 4x4.

Do wyboru była czerobiegowa skrzynia automatyczna ZF4HP14 (silniki 1580-1905 benzyna i 1905 diesel wolnossący), lub skrzynia manualna o 4 lub 5 przełożeniach:

* BH3 tylko dla modeli z silnikiem X (tzw. monoblok).
* MA dla modeli z silnikiem TU.
* BE1 i BE3 dla modeli z silnikiem XU i XUD.

Zawieszenie

BX posiada niezależne zawieszenie hydropneumatyczne pierwszej generacji, z przodu zastosowano kolumny MacPhersona z tyłu wahacze wleczone, osie posiadają stabilizatory.

Wyposażenie

Oferowano w tym modelu bardzo bogaty wybór wyposażenia dodatkowego, dostępna była również klimatyzacja i to już od samego początku produkcji. Lista wyposażenia opcjonalnego obejmowała m.in.:

* klimatyzację
* pełną elektrykę szyb i lusterek
* komputer pokładowy
* skórzaną tapicerkę
* system audio z gniazdami słuchawek dla pasażerów
* wskaźniki ciśnienia i temperatury oleju

Wersje specjalne

Wyprodukowano również bardzo dużo wersji specjalnych o nietypowym wyposażeniu, w tym niezwykłą wersję Digit (cyfrowa deska rozdzielcza, komputer pokładowy - wyprodukowano ok. 5 tys. sztuk). Dostępne były również wersje GT (ośmiozaworowe) i GTi (szesznastozaworowe) oraz z napędem na 4 koła. W latach 1985-1986 wyprodukowano także niewielką ilość pojazdów w sportowej wersji 4TC o zmienionym designie - 200 sztuk z silnikiem o mocy 200 koni mechanicznych oraz 20 sztuk z silnikiem o mocy 360 koni mechanicznych. Wyprodukowanie tej wersji było potrzebne Citroenowi do uzyskania dla BX-a licencji rajdowej.

Parametry (wersja GTi 16V):

* Cylindry: 4 w układzie rzędowym, ustawione w poprzek pojazdu.
* Zawory/cylinder: 4 z hydraulicznym kasowaniem luzu.
* Pojemność skokowa: 1905 ccm.
* Stopień sprężania: 10,4
* Moc maksymalna kW/KM: 116/160 przy 6500 rpm.
* Moment obrotowy maksymalny: 177 Nm przy 5000 rpm.
* Dopuszczalna prędkość obrotowa: 7200 rpm.
* Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,8 s.
* Prędkość maksymalna: 218 km/h.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Elektronik_




Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z lupczy

PostWysłany: Wto 19:38, 15 Sty 2008    Temat postu: opis

coś dla nie znających jak wygląda samochodzik

po tuningu może być taki

a takze tak

ale nie ma to jak stary dobry BX




i jeszcze środeczek


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wojtek




Dołączył: 04 Sty 2008
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 19:56, 15 Sty 2008    Temat postu:

oj tak, zrobie kilka zdjęć swojemu i je tu wrzuce

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.citroenxx.fora.pl Strona Główna -> Citroen BX Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
gRed v1.3 // Theme created by Sopel & Programosy
Regulamin