Forum www.citroenxx.fora.pl Strona Główna

 Test: Citroen C1

Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Elektronik_




Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z lupczy

PostWysłany: Śro 14:33, 16 Sty 2008    Temat postu: Test: Citroen C1

C1 to auto, w którym kierowcę i pasażerów organia uczucie taniości. Ale nie sposób go nie polubić.




Moja reakcja na wieść, że będę przez blisko tydzień testował jeden z najmniejszych i najtańszych samochodów na rynku czyli Citroena C1, była z rodzaju "kurde, znowu jakiś grzmot mi pprzypadł...". Jednak dzisiaj mogę z pełną odpowiedzialnością napisać, że w przypadku C1 pozory mylą.



Najmniejsze auto w ofercie Citroena to jednojajowe rodzeństwo Toyoty Aygo i Peugeota 107. Wszystkie trzy samochody zjeżdżają z taśm tej samej fabryki w czeskim Kolinie i napędzanę są produkowanym w Wałbrzychu silnikiem Toyoty. Wspominam o tym z kronikarskiego obowiązku, bo w chyba każdym teście jednego z tych aut informacje te są szczególnie rozstrząsane, więc każdy zainteresowany słyszał o tym wielokrotnie. Auta powstały jako tanie środki transportu w obrębie dużych zatłocznych miast i z założenia miały być proste, małe i właśnie TANIE. Zrozumienie tego faktu jest kluczowe dla polubienia C1.



Pierwszy kontakt z C1 wzbudził we mnie bardzo mieszane uczucia. Z jednej strony samochód wygląda wyjątkowo sympatycznie i jest po prostu urzekająco ładny, a z drugiej budzi śmiech swoimi symbolicznymi wręcz wymiarami (3435/1630/1465 mm (dług./szer./wys./)). Po zajęciu miejsca w pozbawionym jakiegokolwiek trzymania bocznego fotelu po raz pierwszy doznałem raz uczucia taniości. Wyjątkowo dużo gołej blachy, brak (niemal) deski rozdzielczej (bo ciężko uznać za takową prosty licznik prędkości połączony z wyświetlaczem przebiegu i poziomu paliwa oraz kilka kontrolek), tanie materiały (na szczęście nieźle zmontowane przez wielbicieli wodnistego piwa i mdłych knedli), króciutkie siedzisko fotela, brak nawet jednego zamykanego schowka - to auto zaprojektowali księgowi. Na szczęście zrobili to w porozumieniu ze sprytnymi projektantami, którzy spowodowali, że choć rozum podpowiadał mi ewakuację z małej "cytrynki", to serce chciało w nim przebywać jak najdłużej. Jeremy Clarkson napisał, że wnętrze C1 jest "wesołe i przyjemne" i w tym przypadku ma pełną rację. To wnętrze jest po prostu sympatyczne - dobrze poukładane, zaskakująco przestronne (z przodu, bo z tyłu klaustrofobii nabawią się nawet niemowlęta przewożone w foteliku) i ładne (żywe i nie sprawiające wrażenia, że "to już widzieliśmy 2859 razy...").



Wnętrze testowanego przeze mnie egzemplarza było dodatkowo wyposażone w "pakiet tuningowy", który obejmował aluminiowe nakładki na progi i pedały oraz aluminiową gałkę zmiany biegów, przypominającą mi czasy młodości, gdy bawiłem się gałką zmiany biegów w Polonezie mojego ojca, która bez żadnego oporu schodziła z drążka. W C1 trzeba co prawda wykonać kilka obrotów, by gałkę wykręcić, ale efekt jest ten sam. Taniość.

[img]http://e.autokrata.pl/a665/76ebec360013893945a24e2a[/img]

Z ciekawostek warto wspomnieć o czymś, co nazwałem "manualną zmieniarką CD" czyli praktycznym pojemniku na płyty umieszczonym w konsoli środkowej. Niestety sam zestaw audio muszę pominąć milczeniem, bo najlepiej sprawuje się właśnie wtedy gdy jest wyłączony. Taniość.



Tylne szyby nie są opuszczane, lecz odchylane. Taniość.



Bagażnik - chyba lepiej nazywać go schowkiem, bo mieści jedynie 140 l. 2,3 duże torby z zakupami i jest pełny. Ale czy w aucie miejskim trzeba więcej? W razie potrzeby jest tylna kanapa ze składanym oparciem.



Aha - jeżeli zamówicie auto wyposażone w elektrycznie opuszczane przednie szyby, to otrzymacie jeden z niewielu na świecie tego typu systemów, w którym kierowca nie może sterować szybą pasażera. Wynika to z taniości lub przeświadczenia projektantów, że przy szerokości C1 kierowca jest w stanie sięgnąć do sterownika na prawych drzwiach ruchem ręki. Sprawdziłem - nie da się tego zrobić bez odrywania wzroku od drogi. A więc jednak kolejna taniość.

Pod nielakierowaną i nie wyłożoną od spodu matami wygłuszającymi maską



pracuje trzycylindrowa (taniość), jednolitrowa jednostka benzynowa. 68 KM i 93 Nm szału nie robią, ale to właśnie silnik jest najmocniejszą stroną małego (ważącego zaledwie 800 kg) Citroena. Tak jak silnik ma 3 cylindry, tak skrzynia biegów w praktyce 3 przełożenia. Jak to możliwe? Pierwszy bieg wystarcza do osiągnięcia 50 km/h, drugi do 100 km/h, a trzeci do 150 km/h. Odbywa się to przy akompaniamencie wierconego metalu (niestety nie wiem, jakie obroty osiąga, bo "mój" egzemplarz nie był wyposażony w opcjonalny obrotomierz). Mnie jednak ten dźwięk bardzo przypadł do gustu, bo jest zaskakująco rasowy jak na auto segmentu A. Do rozpędzenia się do prędkości powyżej 150 km/h trzeba już cierpliwości mistrza szachowego. Licznik zamknąłem jeden jedyny raz na długiej prostej i przy maksymalnym opóźnieniu hamowania. Sprint do setki, w teorii zajmujący ponad 13 s, w praktyce można zrealizować w 12 sekund. Spalanie? Z cegłą zamiast prawej nogi - 6,5 l w mieście



Właściwości jezdne C1 są typowo miejskie - autko jest bardzo zwrotne, poręczne i zwinne, ale na szybszej i krętej trasie powoduje gęsią skórkę u pasażerów - szczególnie że z powodu taniości fotele w ogóle nie trzymają po bokach. Poza tym w aucie nie występują znane od czasów przedwojennych uchwyty umieszczone nad drzwiami. Moc wspomagania dobrana jest bardziej pod kątem manewrów parkingowych, więc o precyzji prowadzenia można zapomnieć. Hamulce są z kolei aż za dobre, bo ABS włącza się przy niemal każdym mocnym hamowaniu. Ręczny to poezja, ale o tym więcej w podsumowaniu.



Testowana przeze mnie wersja Desire wyposażona była całkiem nieźle (5 drzwi, wspomaganie, radio z CD, elektryczne szyby, klimatyzacja, ABS, składana tylna kanapa), brakowało tylko bocznych i kurtynowych poduszek powietrzynych, alufelg i obrotomierza. Cena takiego auta to według aktualnego cennika 40 400 zł. To moim zdaniem kwota nieprzesadzona, ale też założenie taniości nie zostało chyba do końca zrealizowane - przykładowo klimatyzacja kosztuje 4 000 zł, a za taką kwotę można dokupić ten element do aut wyższych klas. Ceny części zamiennych są atrakcyjne, ale warto sprawdzić, który z serwisów Peugeota, Citroena czy Toyoty oferuje najtańsze części do "trojaczków" (poza elementami blacharskimi części są identyczne).



Czas na podsumowanie. Chyba do tej pory nie wyjaśniłem, za co polubiłem to "zrobione po taniości" autko do jazdy na trasie dom - praca - szkoła dziecka - hipermarket. A polubiłem je, bo moim zdaniem ma duszę prawdziwego auta miejskiego. Uśmiecha się do nas swoim śmiesznym pyszczkiem za każdym razem, gdy do niego podchodzimy, radośnie warczy, gdy mocniej naciśniemy gaz, N I E S A M O W I C I E jeździ bokami na ręcznym (tego trzeba spróbować, a po przełamaniu strachu można wyczyniać cuda), wszędzie zaparkuje (a przecież większość z nas spędza codziennie długie kwadranse na znalezieniu miejsca parkingowego), nie jest przesycone elektroniką, brzęczykami, piszczałkami, espami, asrami i całym tym marketingowym chłamem. No i do tego jest oczywiście tanie (czyli przystępne), ale nie tandetne (poza zwisającymi w bagażniku przewodami kabli audio):



Jeżeli ktoś jeździ tylko po mieście i nie musi ruszyć pierwszy spod każdych świateł, to naprawdę nie widzę wielkiego sensu w kupowaniu większego i droższego samochodu. No chyba, że do lansu.



Chyba najlepiej podsumuję tydzień z C1, gdy napiszę, że gdybym miał wybierać między nim a bezpośrednim rynkowym rywalem czyli Fiatem Pandą, na włoski wynalazek nawet bym nie spojrzał.

zdjęcia później


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.citroenxx.fora.pl Strona Główna -> Citroen C1 Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
gRed v1.3 // Theme created by Sopel & Programosy
Regulamin